diafilm.pl
Mini reklamy
Mini kontakt

Newsletter

 

Zostań Redaktorem Serwisu

Drogi Miłośniku bajek z rzutnika,

Znalazłeś ciekawy artukuł w sieci, znalazłeś ciekawe zdjęcia lub posiadasz informację o nadchodzącym wydarzeniu lub takim , które się odbyło

a może napisałeś świetny artykuł na temat bajek z rzutnika

napisz proszę do mnie a ja zamieszczę podane przez Ciebie informacje w Serwicie.

 

* Serwis nie wypłaca gaż ani prowizji z tutyłu przekazania informacji lub artykułu w nim do zamieszczenia. W Serwisie zostaną zamieszczone informacje / dane, które nie łamią prawa. Zastrzegam sobie w szczególnych przypadkach do odmowy zamieszczenia informacji / artykułu bez podania przyczyn i bez prawa zgłaszającego do roszczeń z tego tytułu.

 

Zbiory Kinoteki Francuskiej

<<< Powrót

2012-01-22

Na dzień dzisiejszy na świecie istnieje wiele kolekcji filmów / bajek  jakie zostały w historii stworzone z przeznaczeniem do wyświetlania za pomocą rzutników, które w ramach upływu czasu zmieniały swoją konstrukcję oraz techniki stosowane przy wyświetlaniu materiałów diapozytywowych.

Jedną z największych na świecie kolekcji posiada Kinoteka Francuska. W jej zbiorach znajduje się  około 17 000 sztuk przeźroczy  pochodzących z okresu XVIII wieku aż do lat 20-tych XX wieku.  W kolekcji znajdziemy przeźrocza stworzone niemal we wszystkich głównych krajach produkujących zajmujących się ich produkcją :  we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech czy w Stanach Zjednoczonych.

Kolekcja zgromadzona w Kinotece Francuskiej była gromadzona od 1936 roku przez różnych menedżerów i kuratorów Cinematheque,  a także przez kolekcjonerów, w tym Day Will (1873/36), wiodących historyków filmu. Nieocenioną rolę w tworzeniu kolekcji odegrali prywatni darczyńcy jak również zakupy dzięki wsparciu Fundacji Electricite de France .

Pierwsze przeźrocza powstawały w oparciu o techniki malowania i drukowania na szkle, do których należały m.in.: farby wodne, anilina, oleodruk czy fotografia,  itp. Na przeźroczach w początkowych okresach w kilku obrazach przedstawiano obrazy będące swoistego rodzaju serią (opowiadaniem) opisującym wszystkie dziedziny życia takie jak: podróże, nauka, religia, polityka, historia, sztuka, architektura, obrazy z życia codziennego, erotyka, nauka o ekskrementach, inne.

Te delikatne, malowane na szkle historie są dzisiaj trudno dostępne dla naukowców i ogółu społeczeństwa. Zdecydowano więc , najpierw je odzyskać w drodze zakupu, a następnie ich digitalizacji w celu ocalenia od zapomnienia. Dla tej ostatniej operacji  ​​Kinoteka Francuska otrzymała wsparcie działu Badań i Technologii w Ministerstwie Kultury i Komunikacji  Francji.

Zbiór 17.000 sztuk przeźroczy Kinoteki Francuskiej  zawiera poza przeźroczaami unikalne przedmioty, które są uważane za arcydzieła wszystkich specjalistów:  Plate XVIII wieku do Fragonarda , piękne duże płyty z Królewskiej Politechniki Institution (lata 1830/60) , fantasy obiektywy, obrazy malarza Desch, sceny z życia codziennego w XIX th wieku " modele życia "(seria płyt fotograficznych z historią, przodka z pierwszych filmów fabularnych), a nawet zaskakujące surrealistyczne obrazy.

Kilka kolekcji znajdujących się w Kinotece  Francuskiej zostały zebrane przez lata przez Henri Langlois i Lotte Eisner , którzy  byli liderami w Kinotece Francuskiej, mieli oni szczęście znaleźć w tym okresie  wyjątkowe przeźrocza (np. Lapierre first - płytki z karnawału w Paryżu w 1840). Zbiory Kinoteki Francuskiej w 1959 roku wzbogaciły się o kolekcję Will Day’a, pierwszego kolekcjonera Archiwów Filmowych (sprzęt i filmy w tym słynne płytki z Królewskiej Politechniki Institution ): jego kolekcja została zakupiona tak jak wspomniałem w 1959 roku przez Cinematheque.  Kolejnym wartym wspomnienia kolekcjonerem jest Jac Remise, który zgromadził bardzo duże ilości płytek ręcznie malowanych, które zdecydował się sprzedać  do zbiorów Państwowych

Do dzieł (płytek) najbardziej znanych można zaliczyć dzieło Hill’a,  malarza na Królewskiej Politechnice , Gabriel Grub (po Dickens), które mierzy 97 cm długości i 23 cm wysokości. Jest to jedno z największych przezroczy. Zasługuje ono na uwagę ze względu na finezję, bogactwo barwy, wirtuozerię pokazaną  w historii świetlnych  projekcji.

 

Wszystkie prawa zastrzeżone: diafilm.pl
Projekt i wykonanie bprog.pl