diafilm.pl
Mini reklamy
Mini kontakt

Newsletter

 

Historia rzutnika

Pierwsze szkice urządzeń przypominających projektory pochodzą z XV (Johannes de Fontana) i XVI (Leonardo da Vinci) wieku. Projekty te były prawdopodobnie inspiracją do powstania w XVII wieku laterna magica, czyli najprostszego rzutnika. 

Latarnię magiczną nazywano także latarnią czarnoksiężnika. Nazwa wzięła się od łacińskich słów laterna magica. Był to najprostszy aparat projekcyjny, który rzutował obraz ze szklanych przezroczy. W jego skład wchodziła soczewka, ale często zamiast niej montowano zwykłe szkło, na którym namalowany był obraz. Drugim ważnym elementem było źródło światła.

Za wynalazcę tego niezwykłego urządzenia uważany jest jezuita Athanasius Kircher, który to w swoim dziele Ars Magna Lucis et Umbrae, powstałym w 1671 roku, opisał jej działanie. Najprawdopodobniej skonstruował latarnie magiczną około 1645 roku.

Urządzenie udoskonalił E. G. Robertson, który zainstalował w latarnii magicznej mechanizm ostrości. Z kolei samo urządzenie opatentowano w Stanach Zjednoczonych w 1870 roku, a dokonał tego pochodzący z Filadelfii Henry R. Hel.

Można by rzec, że latarnia czarnoksiężnika to prototyp takich urządzeń jak : diaskop, episkop, epidiaskop, powiększalnik, a nawet prototyp dzisiejszego projektora filmowego.

Na rozwój projektorów trzeba było jednak czekać do początku XX wieku, gdy z czasem udoskonalana laterna magica stała się dostępna w masowej produkcji jako Episkop - zabawka dla dzieci. Jego popularność zachęciła do rozbudowy bardziej uniwersalnej formy, czyli Grafoskopu. Wykorzystywał on światło i system luster do rzucania na ekran tekstu, lub obrazu na przezroczystych foliach. W latach 50 i 60 urządzenia te stały się popularne w szkołach i biurach, jednak ich mała mobilność i krótka żywotność baterii poprowadziły do rozwoju nowej linii rzutników przezroczystych. Wykorzystywał małe slajdy i był łatwo przenośny, więc szybko znalazł zastosowanie w biurach i szkołach. Popularność tego urządzenia zaczęła spadać pod koniec lat 70.


 

Wytwórnia sprzętu kinematograficznego ŁZK- Łódzkie Zakłady Kinotechniczne

Wytwórnia sprzętu kinematograficznego ŁZK- Łódzkie Zakłady Kinotechniczne

Historię polskiej kinematografii oraz Łodzi Filmowej tworzą w powszechnej świadomości Wytwórnia Filmów Fabularnych, Wytwórnia Filmów Oświatowych i Szkoła Filmowa. Mniej znany jest fakt, że w Łodzi mieściła się również jedyna w Polsce fabryka projektorów filmowych używanych od 1948 r. niemal we wszystkich polskich kinach. Bez Łódzkich Zakładów Kinotechnicznych uboższa byłaby nie tylko polska kinematografia, ale również dzieciństwo wielu pokoleń Polaków. Tam bowiem powstawały również domowe rzutniki klisz Ania, Jacek czy słynny bakielitowy diaskop Bajka. Pierwszy model wyprodukowanego tam projektora prezentowany jest z dumą w Muzeum Kinematografii. Publiczne pokazy starych slajdów biją dziś rekordy popularności. Same zakłady powinny również powrócić na mapę Łodzi filmowej. Zalążek największej w powojennej Polsce fabryki obsługującej przemysł kinowy stanowił powołany w 1944r. Dział Fabrykacji przy Czołówce Filmowej Wojska Polskiego, oddziale filmowym przy 1. Dywizji Piechoty im. Tadeusza Kościuszki. Wkrótce Czołówkę, a z nią łódzkie zakłady, wcielono do utworzonego w 1945 roku. Przedsiębiorstwa Państwowego „Film Polski”. Jego szefem został kapitan Aleksander Ford, późniejszy reżyser „Krzyżaków”. Pracowników ŁZK nazywano “rycerzami krzyża maltańskiego”, od nazwy jednego z elementów budowy projektora, umożliwiającego skokowy ruch taśmy. W 1947r. ruszyła seryjna produkcja pierwszego polskiego projektora. W ciągu ostatniego półwiecza produkowano tu projektory 35, 16 i 8mm, popularne rzutniki bajek, kserokopiarki oraz... broń i kołowrotki. Zakłady zlikwidowano w 1990 r., a budynek stał się własnością Uniwersytetu Łódzkiego.

Zakłady produkowały:

projektory filmowe dla taśm 8 mm, 16 mm oraz 35 mm.

rzutniki: diaskopy, episkopy i epidiaskopy. Jednymi z najpopularniejszych są: projektor obrazkowy B-2 'BAJKA' (produkowany na przełomie lat 50. i 60.) i B-9 'ANIA' (produkowany w latach 70. i 80.).

kserografy z płaskimi płytami formatu A3

kołowrotki do wędek

maszyny do obróbki drewna: piły tarczowe, obrabiarki, tokarki i frezarki

Obecnie zakłady po przekształceniu nazywają się PREXER Sp. z o.o. i produkują pistolet WIST-94, celowniki i przyrządy obserwacyjne.

 

źródło: http://prexer.org/historia/


 
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P R S Ś T U W Y Z Ź Ż

Brak rzutników.

 

Wszystkie prawa zastrzeżone: diafilm.pl
Projekt i wykonanie bprog.pl