Newsletter
Kazimierz Mann (ur. 7 października 1910 we Lwowie[1], zm. 9 sierpnia 1975 w Warszawie) – polski artysta, zajmował się malarstwem ściennym i sztalugowym, mozaiką, grafiką użytkową i warsztatową, plakatem oraz oprawą plastyczną wystaw.
W latach 1936–1938 Kazimierz Mann był kierownikiem atelier grafiki Polskiej Agencji Telegraficznej PAT. W latach 1937–1938 opracowywał graficznie Rocznik Polskiej Grafiki Reklamowej PAT i czasopisma Ligi Popierania Turystyki Polska. Do jego ważniejszych, przedwojennych realizacji należy zaprojektowanie i wykonanie w 1937 roku polichromii w schronisku na Gubałówce (niezachowana). Otrzymał złoty medal za projekt panneau w 1939 roku na Wystawie Światowej w Nowym Jorku.
Po wojnie zajmował się grafiką, był projektantem i autorem oprawy plastycznej wystaw dla:
Centrali Handlu Zagranicznego CIECH (Centrala Importowo-Eksportowa Chemikaliów),
Centrali Handlu Zagranicznego Uniwersal,
Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego Cetebe,
Centrali Handlu Zagranicznego PAGED, organizowanych m.in. w Wiedniu, Zagrzebiu, Moskwie, Londynie, Sztokholmie, Paryżu, Budapeszcie, Pradze, Pekinie, Izmirze, Helsinkach.
Projekty panneau:
w ramach Międzynarodowych Targów Poznańskich w 1948 w Pawilonie Przemysłu Stoczniowego i SPOŁEM
na Wystawie Ziem Odzyskanych, Wrocław
w sali energii słonecznej w Muzeum Techniki w Moskwie w 1970 r.
W latach 1965–1970 projektował i wykonywał polichromie w salach Muzeum Techniki im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie. W latach 1962–1969 zaprojektował mozaiki dla kopalń: Jan, Radzionków, Michałowice i Dom Metalowca w Muszynie. Zaprojektował również opracowanie plastyczne dworców kolejowych: Warszawa Gdańska, Kunowice, Terespol, Sandomierz, .
Od 1960 był członkiem szeregu komisji artystycznych, m.in.:
Spółdzielni Pracy Artystów Plastyków ART,
istniejącej do 1973 warszawskiej Specjalistycznej Spółdzielni Pracy Reklam Świetlnych i Neonowych LUMEN,
Przedsiębiorstwa Wystaw i Targów Zagranicznych,
Centrali Przemysłowo-Handlowej INCO, dla której również projektował materiały reklamowe i opakowania kosmetyków popularnej marki Celia.
Od 1963 roku był kierownikiem artystycznym Pracowni Projektowania Form Przemysłowych i Opakowań Związku Spółdzielni Inwalidów. W 1963 roku był jednym z uczestników wystawy Sztuka użytkowa w Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych w Warszawie (obecnie Narodowa Galeria Sztuki Zachęta).
Plakaty
1962: Pinokio
1962: Przez góry i doliny
1963: Ali i wielbłąd
1963: Ballada huzarska
Źródło: Wikipedia, przymuzyceoksiazkach.com
Nr kat: 0 Kosmiczna przygoda Iki i Groszka | |
wg. opowiadania Jerzego Broszkiewicza "Wielka, większa, najwieksza" | |
Wszystkie prawa zastrzeżone: diafilm.pl
Projekt i wykonanie bprog.pl